Luni 11/03 martie Carlo Torlontano profesor de corn la conservatorul de muzică

„L. DAnnunzio” din Pescara, Italia a fost solistul care a uimit publicul meloman cu un instrument care se întâlnește rar în sălile de spectacol din România.

Acest instrument este Alphornul ale cărui origini are legătură cu munții Alpi. În limba germană Alphorn semnifică cornul alpilor. Este instrument de suflat confecționat din lemn sau din coajă de copac. Aparține locuitorilor din alpii elvețieni fiind un mijloc popular de comunicare folosit între autohtoni ca modalitate de anunțare a pericolelor, cât și de alungare a singurătății sau de mobilizare a efectivelor de animale. Forma instrumentului cât și dimensiunile sale sunt diferite în funcție de lemnul folosit la confecționarea sa. Poate fi drept de format conic în partea inferioară sau drept cu partea inferioară în- covoiată tinzând spre forma trompetei, se înrudește cu tulnicul sau buciumul românesc. Ca instrument muzical, Alphornul este recunoscut pentru tonalitatea sa unică. După proveniență sa populară, instrumentul are de regulă 3,5 metri lungime și este dificil de folosit în sălile de spectacol pentru că nu a suferit modificări de-a lungul timpului precum aplicarea de orificii pentru degete sau să i se atașeze supape. Sunetul identitar al cornului alpin combină amplitudinea notelor obținute de instrumentele de suflat din alamă cu moliciunea specifică mecanismelor din lemn. Cornul alpin sau alphornul și-a păstrat forma de tub lung conic îndoit la capăt ca un corn de vacă.

Introducerea Alphornului ca element solistic în spectacolele cu public date de instituțiile muzicale i se datorează lui Leopold Mozart (1719-1787) care a fost impresionat de măreția instrumentului. Simfonia „Pastorella” pentru Hirtenhorn și orchestră compusă de L. Mozart este prima piesă din muzică simfonică dedicată acestui instrument. Preluând teme muzicale cu tradiție în folclorul munților Alpii și alți compozitori au compus lucrări simfonice în care apare Alphornul astfel Anton Zimmerman (1741-1781) a realizat Simfonia „Pastoritia”pentru Alphorn și orchestră. Carlo Torlontano este considerat unul dintre cei mai buni soliști clasici ai instrumentului care, cucerit de calitatea sunetului și tonalitatea acestui instrument deosebit, s-a identificat cu acest mijloc muzical cu vechi rădăcini populare și s-a dedicat lui contribuind la creșterea repertoriului componistic în care este folosit cornul alpilor. Atitudinea sa muzicală nu s-a limitat doar la interpretare ci a a fost și primul solist care a folosit celebrul instrument al Alpilor pentru concertul cu opera „Daphne” scrisă de Richard Strauss. Inventivitatea lui Carlo Torlontano a contribuit și la crearea altor inedite soluții muzicale precum folosirea Aplhornulu în cadrul Divertismentului pentru orchestră de coarde în re majorK136. compus de W.A Mozart(1756-1791). Măiestria profesorului de corn și tenacitatea sa în stăpânirea instrumentului a făcută posibilă recunoașterea necesității întrebuințării Alphornului în suite istorice care pun în evidență capacitatea acestuia impunătoare de a emoționa astfel solistul a participat la interpretarea lucrării „The Great Horn of Helm” din portofoliul componistic al lui Giovanni DAquila și care a reprezentat o secvență din fondul muzical al filmului Stăpânul Inelelor. Dirijorul sub bagheta căruia s-a desfășurat repertoriul spectacolului a fost Daniel Manasi, născut în Iași, absolvent al Academiei de Muzică George Enescu și care a urmat o serie de cursuri de măiestrie la Niyrbator din Ungaria unde a obținut diploma de concertmaistru al orchestrei din localitate. Daniel Manasi și-a continuat studiile muzicale în Germania dar și-n Austria. El este in prezent concertmaistru al orchestrei de camera radio. Aptitudinile sale muzicale îl recomandă cu încredere.

Cristian Ovidiu Dinică