Poema în alb și negru
În chiuveta din baie,
un milion de furnici ca o turmă de elefanți
fumau pipă într-un luminiș al deșertului.
Cuvintele începutului lumii
își amestecaseră literele cu nisipurile
acelei plaje.
Își pierduseră chipurile adevărate
și colcăiau ca niște viermi
ce-și eliberaseră mătasea
din trupurile lor vii.
O putere a împărăției hazardului
împletise firele într-o pânză groasă de păianjen
cu care acoperise ca o gogoașă soarele.
Priveam năucit pe fundul chiuvetei
în acea gaură neagră cum furnicile albe
orientându-se greu pe șenile,
încercau să alcătuiască
într-un efort mental de împotrivire
litera V. Semn al victoriei
sau un semn către nicăieri.
Când conturul deja se legase în margine
și litera aproape că se închegase în trup compact
s-a spart imaginea. Ape tulburi
au țâșnit din cotloanele cerului
rostogolind bolovani.
Fiecare bolovan
însoțit de un fluture înger.
Pierdut în peisaj
În astfel de momente creative
e nevoie de câteva ingrediente
lucrative fără de care,
dintr-o mie de motive
lucrarea s-ar pierde
în disperarea literaturii moderne.
Ne-am putea închipui oare
statele fără guverne?
Casele fără pereţi
și poezia fără poeţi?
Nu ne-am mai plăti ratele. Bucurie!
Am deveni, never ever,
stâlpi de fum în taverne?
Și-am scrie iar, poezie de caverne
pe stil nou? Nu e necesar!
În imaginea din fotografie
lucrez la birou,
în biroul de la ţară.
E primăvară și mă concentrez.
Priviţi-mi chipul;
construiesc un cavou
pentru poezie vie.
Ancorez de fapt nisipul
cu o scoabă,
având în cadru o roabă
de cărat capetele de hidră
ale vidului.
Alături, într-un vas pântecos,
ca o jumătate de clepsidră
partea de jos, urmăresc timpul
în scăderea fără folos
a lichidului.
Poziţia copilului
În placentă, spre naștere,
e importantă poziţia copilului.
Natura sau Dumnezeu
au lucrat mult pe partea asta
și în general
au potrivit lucrurile
astfel ca atunci când vine sorocul,
să iasă copilul
cu capul înainte.
Uneori gândul nesăbuit al mamei,
temerile ei excesive
sau nerăbdarea pruncului
(după mine doar contribuţia hazardului!),
scot înainte picioarele.
Asta nu e bine,
chinurile sunt mai îndelungi
și ţipătul copilului
la întâlnirea cu lumina
e ostoit de vlagă.
Chiar și mai târziu
voinţa mamei
are orgoliul să creadă
că poate decide
în numele copilului.
Poate să fie liberul lui arbitru.
Cum să fii arbitrul propriului tău fiu
într-un meci de fotbal?
Extrapolând, poţi fi!
S-au văzut femei arbitri.
Îţi pui tricoul negru,
inscripţionat pe spate cu „Lege”,
fiul tău e în meci se-nţelege
și fluieri 11 metri.
Îi faci semn discret să ia mingea,
el se supune
și o duce la punctul cu var.
Vrei să dea gol!…
El mai mult decât orice pe lume
în momentul acela
ar vrea să dea în bară.
Își ia elan și pornește numărând pașii.
Ţintește bara!
Îţi îngheaţă pentru o clipă
fluierul în gură,
ţi-a stat inima,
mingea lovește bara.
Mai fluieri o dată
repetarea loviturii.
Lumea se frământă
pe scaune în tribună, t
elefoanele ziariștilor
sună către redacţii,
fiul tău se apropie,
are figura dârză,
potrivește mingea în iarbă
și face zece pași înapoi.
Lansează din ristul bocancului
trasorul, cu aceleași coordonate.
Mingea izbește în același loc bara.
Copilul tău se bucură,
făcând semnul victorie
i spre galerie.
Asistenţa încremenită,
parcă se trezește dintr-un coșmar
într-o berărie și aplaudă.
Nu se mai potolesc ovaţiile!
Iar tu, ca mamă,
ţi-ai înghiţit fluierul de arbitru…
Căciula lui Dumnezeu
Își lăsase Dumnezeu căciula
toarsă și întoarsă,
fire răsucite și împletite
de Maica Domnului
din caierul furcii ei
cu flori de câmp
în fânul proaspăt cosit.
O căpiţă cât un munte
se înălţase la ăl bătrân,
taica-mare Tobârlan
în curte lângă casă.
Ca un fluture zburând
n-aveam stare
mă încerca un gând
ca o vâlvătaie
și până să mă dumiresc
m-am trezit smulgând
o pală de fân
din mijlocul căpiţei.
Cu chibritul am aprins căciula.
Șerpii ăia de foc
de-i omorâse tata
cu furca de fier, șerpuia
căţărându-se spre cer.
În mintea mea eu îi înviasem
cu mâna mea i-am stârnit.
Și-am fugit în casă
ascunzându-mă sub masă.
Au venit niște oameni
de peste drum,
au întins covorul de scrum,
împrăștiindu-l prin curte
cum au putut. Găleţile
de lacrimi
din ochii mamei
au terminat treaba.
O vreme așteptându-l pe tata,
am rămas sub masă.
Degeaba! Tata nu s-a mai întors
acasă niciodată!
Și Doamne ce-aș fi vrut să vină
să mă bată!
Prostituata regală
Am citit zeci de tratate
privind corpul femeii divin,
cu linii perfect ajustate
rotunde și prelungi
care nu pot ascunde
minunea scânteii
când ajungi sub crusta
boabei de struguri,
la vin.
Ideile
cum că propriile corpuri
le aparţin sunt depășite
și vetuste, fum.
Îmi asum ce spun
de la ascet la poetul nebun.
Nu ele femeile și-au
modelat corpul
din praf de stele.
Și nici nu l-au capturat
din ecranul
unui cinematograf.
Corpurile femeilor aparţin zeilor
vieţii și dragostei.
Legenda fiicei faraonului Keops
zice într-un paragraf
din addenda vieţii ei sexuale:
Fiecare dintre aspiranţii amanţi
să-și aducă amenda
în pietre pătrate, nu în talanţi,
în schimbul favorurilor sale.
A fost cu mii de bărbaţi
fără hei, fără eh,
satisfăcută să vadă
în pământuri aride
cum crește în jurul ei,
zidul marii piramide
din Gizeh.
Zepelinul
De la o vreme
mi se pare că port
în spinare
un sac de vânt.
Am a mă teme
și nu pot să știu
dacă zbor devreme
sau prea târziu.
În sacul acela
ca-ntr-un cort
am pus toate
visele mele colorate.
Sunt nacela cu plinul
de pământ și păcate
ce trage dintre stele
zepelinul în jos.
Când și când
părţi din mine
trebuie aruncate
peste bord.
Uneori plutesc,
alteori în dezacord,
mă trântește-n ţărână
o rafală de vânt.
Dezleg cu o mână
crispată gura sacului
și o dogoare globală
mă aruncă fix
la mama dracului
în cazanul cu smoală.
Mulţumesc!